1920-Predsevzeti

NOVOROČNÍ PŘEDSEVZETÍ SLUČITELNÁ SE ŽIVOTEM

Předsevzetí k začátku roku patří, co svět světem stojí.

Ovšem ruku na srdce, které vám kdy vydrželo déle než první měsíc nového roku. Důvod? Obvykle je ten, že si klademe příliš vysokou laťku. Takže? Každá změna, pro kterou se rozhodneme musí být žitelná, a to i ve dnech kdy „se nedaří“, necítíme se nejlépe a venku je nevlídno.

1. „Zhubnu“
Vnitřní hlas: „Měsíc to vydržím na dietě, zhubnu 10 kilo, a zase obleču ty malé černé šaty z loňska. Ale co? Plavková sezona je daleko. Dám si trubičku a pak hned začnu s tou dietou.“
Efektivní řešení: Jaké drobné krůčky stojí za úspěšným hubnutím? Vsadím se, že už jste stokrát slyšeli, že důležitý pro hubnutí je pitný režim.
Žízni je dobré předcházet, a tak den začněte pořádným hrnkem teplé vody. Do vody si pro lepší účinek přidejte citrónovou šťávu. Tenhle zvyk vám pomůže nastartovat metabolismus a trávení. Nikdy nepijte teplou vodu přímo z kohoutku. Dejte si do konvice už večer převařit vodu a ráno ji jen na chvilku znovu zapněte – případně když zapomenete včas vypnout – dolijte horkou vodu v hrnku vodou studenou. Pořádným napitím si také posílíte imunitu. Opláchnete sliznice v ústech a krku, které jsou po ránu pěkně vysušené. Zavodněné sliznice jsou daleko odolnější proti vstupu bakterií a virů a snižujete tak možnost, že „chytnete něco“ hned ráno cestou do práce.

2. „Přestanu se stresovat“
Vnitřní hlas: Ráno nezazvonil budík, pak ujela tramvaj a v práci průšvih jako Brno, tlak 170/100. „Už chci mít od všech konečně pokoj. Dneska přijdu domů, lehnu si na gauč k seriálu a nikdo a nic se mnou nehne. Potřebuju relaxovat.“
Efektivní řešení: Skutečně je gaučink a nicnedělání to, co vám nejlépe prospěje? Mnohem účinnější způsob, jak se dostat do fyzické i psychické pohody, je věnovat se nějaké tvůrčí aktivitě nebo si zasportovat.
Co třeba konečně oprášit kytaru, která leží v koutě, složit si origami nebo zkusit omalovánky pro dospělé? Z barevné mandaly může být hezký dárek pro kamarádku. Na závěr dne si pak dopřejte horkou vanu s esenciálním olejem z Horoskopu. A jestli chcete fakt jen vypnout, je tu stále nepřekonatelná činnost – jít na procházku.



3. „Vyzkouším každý měsíc něco nového“
Vnitřní hlas: „Nemám čas ani na to staré. Třeba knížku jsem neměla v ruce už půl roku a na klavír jsem nehrála ani nepamatuju.“
Efektivní řešení: Nové přece může být cokoliv. Divadelní představení, jídlo, které uvaříte nebo třeba to, že ho uvaříte společně s partnerem. Už jen vymyslet novinku na příští měsíc může být prima zábava. Nakonec vám měsíce jednoho roku ani nebudou stačit. Rozhodně se vyplatí udělat si poznámky, aby dobré nápady nezapadly. A že vás z počátku skutečně nic nenapadá? V tom případě vyzkoušejte trochu jinou zmrzlinu MOTIKO. My už ji zkusili a je božská!



4. „Začnu běhat“
Vnitřní hlas: „Venku je zima a bláto. Navíc už je tma. Ráno nestíhám a stejně mě bolí koleno. Nebudu to hrotit. Počkám na jaro a uvidím, co bude.“
Efektivní řešení: Začněte zlehka, třeba tím, že „nahoru“ to vezmete vždy po schodech. Chodit můžete i po jedoucích eskalátorech. A že jedete na schůzku do desátého patra a nepotřebujete se zpotit v saku? Vyjděte alespoň první patro, za těch devět dalších se ve výtahu v klidu vydýcháte. Každý krok se přece počítá.

5. „Vynechám sladké“
Vnitřní hlas: „Cukr nedávám do kávy a čaj sladím medem. Tohle téma se mě vlastně netýká.“
Efektivní řešení: Dobře víte, že největší zlo je cukr ukrytý v potravinách. Co začít tím, že vyměníte přeslazené karamelové latté za dobré espreso? Porce mléka a sladkého sirupu vydá energeticky za slušnou svačinku. Daleko výhodnější je zvolit shot černé kávy bez cukru, která pomůže s trávením. Žádný strach, kousek hořké čokolády z Jeff de Bruges je k hořké kávě povolen.




Jak to tedy zařídit, aby předsevzetí byla k žití a ne k přežití:
● Vyměňte velkolepá zvolání za konkrétní drobné krůčky, kterými ke svému cíli postupně doťapete.
● Zkuste to týden. S radostí ze splněného cíle bez obav přidáte dalších sedm dní.
● Využijte techniku. Mobil u sebe nosíme neustále, a tak se přímo nabízí nainstalovat si aplikaci s krátkými cvičeními, počítání kroků nebo nastavit budík pro připomenutí pitného režimu.
● Pořiďte si něco hezkého. Na krásnou barevnou podložku na jógu z Tigeru se budete těšit a zacvičíte si na ní spíš než na okousané pěnovce.
● Z naplnění svých cílů si udělejte zábavu. Není to přece povinnost. Jde o vaše rozhodnutí a zodpovědní jste jen sami sobě.



Přejeme hodně úspěchů a vydařený rok 2022.


Autor: Hana Střelečková
Foto: Lenka Kožuchová