1920-Spanek

9 KROKŮ ULTIMÁTNÍHO ZPŮSOBU HUBNUTÍ:

STAČÍ SE DOBŘE VYSPAT!

Zkusili jste už „kdeco“ a ne a ne zhubnout?

Vyspěte se na to! Vyspat se je možná ten jediný krok, který potřebujete k tomu, aby šla kila dolů. Odpočaté a tím pádem zregenerované tělo bude hubnout. Na to vsaďte krk!

Strava, cvičení a vyrovnaná mysl – tři notoricky známé pilíře zdraví a zdravého hubnutí. Někde v jejich základech leží spánek. Takže pokud jíte skvěle, dokonce i pohybu máte dost, jen chodíte spát každý den po půlnoci, může být klíčem k Vašemu hubnutí právě spánek.

Nedostatkem spánku trpí všechny soustavy, orgány i tkáně v těle. Nevyspalé tělo je ve stejném stavu jako když jste třeba po nemoci. Je to určitý druh stresové reakce z únavy a vyčerpání.

Ve stresu tělo vypíná všechny „nepodstatné funkce“ – trávení, imunitu, schopnost reprodukce. Všechno, co bezprostředně neposiluje a nechrání životně důležité orgány. No, a tak je v tu chvíli taky trochu jedno, jestli jsme tlustí nebo ne. Logicky z toho vyplývá, že únava a stres snižuje imunitu, ženám znemožňuje otěhotnět a hubnutí se zkrátka nedaří?

Koktejl stresových hormonů, které tělo vylučuje může i za nekontrolované uždibování a pojídání. Pod vlivem těchto látek totiž lidská mysl nerozlišuje správně pocit hladu a sytosti, a tak máme chuť pořád „na něco“. V mozku se také vypíná kontrolní oblast potřebná pro uvědomělé posouzení a racionální rozhodování, a naopak se posiluje oblast „nerozumné choutky“. Nejlákavější jsou tudíž ta nejkaloričtější jídla – sladká, slané a tučná.

Vědci tuhle „žravost“ dokonce konkrétně vyčíslili. Při nedostatečném spánku zkonzumujeme denně o 300 kalorií více. I když odečteme víkendy a dovolené, kdy se vyspíme, dělá to více než 70 000 kalorií ročně. Podle přepočtu kalorického příjmu to znamená, že přibereme 4–7 kg za rok. Nezní Vám to povědomě?

Pozitivní je, že dostatek kvalitního spánku dokáže zase kontrolní impulzy obnovit a aktivovat příslušné brzdy. Rozhodně stojí za to, vyzkoušet to aspoň na týden. Čím kvalitní spánek nejlépe podpořit?

1. Lidské tělo miluje rutinu, tak ji zaveďte i v posteli (jen pro spánkový režim)
Pokud nepracujete na směny, organizujte si čas tak, ať jste mezi 21. a 23. hodinou v posteli a vstávejte mezi 5:00 a 7:00, tak dodržíte přirozený biorytmus, kterým zregenerujete celé tělo. Klidně si nastavte „budíka“. Ne na vstávání, ale připomenutí, že je čas jít spát!

2. Spěte tak akorát. Ideální doba spánku je 7 až 9 hodin
Je to samozřejmě individuální, pokud potřebujete dospat několikadenní dluh, tak si klidně přispěte. Spát ale dlouhodobě 10 a více hodin není zdravé.

3. Před spaním se uvolněte
Dopřejte horkou vanu, do které kápnete pár kapek esenciálního oleje, čtěte knihy, poslechněte si uklidňující hudbu, dejte dobrý čaj z KUSMI TEA nebo hrnek kakaa. Napište si na papír seznam věcí, které Vám leží v hlavě, abyste neusínali s těžkými myšlenkami. Papír a tužku mějte na nočním stolku.



4. Do postele se ustrojte jako na výjimečnou událost
Pořiďte si nové pyžamo nebo noční košilku ze saténu, bavlny či veluru. Se zvířecími vzory, kostkou nebo jednobarevné s krajkou. Z materiálu lehoučkého jako vánek z BOUX AVENUE nebo huňatého jako domácí mazlíček. Cokoliv, do čeho večer s chutí vklouznete.



5. Rozhodně spěte ve tmě
Pokud Vám svítí do místnosti pouliční osvětlení, kupte si zatemňovací závěsy nebo stylovou masku na oči. Gelovou vložku večer nahřejete pro dobrý spánek a ráno použijete vychlazenou pro zjemnění otoků kolem očí.

6. Vyhněte se modrému světlu
Alespoň hodinu před spaním žádný počítač, televize ani telefon. Elektronika do ložnice nepatří. Ložnice je určená pro spánek a milování.

7. Vytvořte si příjemnou ložnici
Ideální teplota na spaní je mezi 16 a 18 stupni. Než půjdete do postele, místnost dobře vyvětrejte. Pořiďte si pohodlnou a kvalitní matraci a příjemné ložní prádlo ve SCANquilt. To jsou klíčové faktory pro dobrý spánek a dobrou náladu po ránu.



8. Zbavte se rušičů

Chodí k vám do postele děti nebo v posteli uhýbáte psovi? Psa i děti naučte na vlastní pelíšek, nebo jim přidejte další matraci. Anebo dětem povolte chodit k Vám do postele jen o víkendu.

9. Co s partnerem, který chrápe?
Kupte si špunty do uší a jednu noc v týdnu si dopřejte výsadu spát v ložnici bez něj (nebo bez ní). Ideální je vybrat si sobotu, protože v neděli se nevstává.
Pořádně se vyspat je možná to jediné, co potřebujete pro nastartování hubnutí udělat. Jistě, ležet v 10 večer v posteli, znamená začít s organizací času už od oběda. Stojí ale za to vyzkoušet to třeba jen na týden. Proti každodennímu vaření a cvičení, což jsou náročné činnosti, je úkol: „zalézt brzo do peřin a parádně se vyspat“ v podstatě odměna.
Tak sladké sny.

Autor: Hana Střelečková
Foto: Lenka Kožuchová